PIELĘGNIARSTWO - I STOPNIA
Pielęgniarstwo to niezwykły zawód, ale powołanie, oddanie, odporność i umiejętność opiekowania się chorymi. Możliwość włożenia na głowę czepka pielęgniarskiego to zaszczyt i przywilej, zwłaszcza gdy mamy świadomość, czego jest on symbolem – troski, pokory i chęci służenia innym. To także ogromna odpowiedzialność za zdrowie i życie, polegająca nie tylko na sprawowaniu opieki, ale wspieraniu pacjenta, dodawaniu mu wiary, nadziei i chęci do walki z chorobą bądź czynienia odchodzenia mniej bolesnym i samotnym.
Celem studiów pierwszego stopnia w zakresie Pielęgniarstwa w Wyższej Szkole Medycznej jest dostarczenie wiedzy oraz umiejętności praktycznych przygotowujących absolwentów do sprawowania opieki nad chorymi, niepełnosprawnymi i umierającymi. Nacisk kładziony jest nie tylko na kształcenie w zakresie medycyny, ale także filozofii i etyki zawodu pielęgniarskiego czy psychologii i socjologii.
Ważnym obszarem aktywności pielęgniarskiej jest profilaktyka zdrowotna. Stąd integralną częścią programu kształcenia jest Promocja Zdrowia – kształcenie w zakresie promowania zdrowia, zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom.
Studia prowadzone są w trybie stacjonarnym lub niestacjonarnym. Studia trwają 7 semestrów.
Wydział Nauk o Zdrowiu Wyższej Szkoły Medycznej
w Sosnowcu prowadzi obecnie kształcenie na kierunkach:
<-- Standardy kształcenia kierunku Pielęgniarstwo, studia I stopnia
Pielęgniarstwo studia pierwszego stopnia:
Standardy kształcenia dla kierunku studiów:
Pielęgniarstwo
A. STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA
I. WYMAGANIA OGÓLNE
Studia pierwszego stopnia trwają nie krócej niż 6 semestrów. Liczba godzin zajęć i praktyk nie powinna być mniejsza niż 4815. Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System) nie powinna być mniejsza niż 180.
II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
Absolwent posiada wiedzę ogólną z obszaru nauk medycznych oraz wiedzę szczegółową z zakresu pielęgniarstwa.
Absolwent posiada umiejętności:
- korzystania z aktualnej wiedzy dla zapewnienia bezpieczeństwa i wysokiego poziomu opieki;
- udzielania świadczeń w zakresie promowania, zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom;
- sprawowania całościowej i zindywidualizowanej opieki nad chorym, niepełnosprawnym i umierającym;
- komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy;
- organizowania pracy własnej;
- nawiązywania współpracy w zespołach opieki zdrowotnej oraz inicjowania i wspierania działań społeczności lokalnej na rzecz zdrowia.
Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu pielęgniarstwa. Absolwent jest przygotowany do samodzielnego wykonywania zawodu oraz do pracy w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, w tym w: szpitalach, zakładach podstawowej opieki zdrowotnej, zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych, ośrodkach opieki paliatywno-hospicyjnej oraz domach opieki społecznej. Podjęcie pracy w szkolnictwie wymaga ukończenia specjalności nauczycielskiej - zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
III. RAMOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA
III.1 GRUPY TREŚCI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
Grupy zajęć, w ramach których osiąga się szczegółowe efekty uczenia się |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
A. Nauki podstawowe |
500 |
20 |
B. Nauki społeczne i humanistyczne |
420 |
17 |
C. Nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej |
600 |
22 |
D. Nauki w zakresie opieki specjalistycznej |
900 |
34 |
E. Zajęcia praktyczne |
1100 |
41 |
F. Praktyki zawodowe |
1200 |
46 |
Razem |
4720 |
180 |
III.2 SKŁADNIKI TREŚCI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
Zakres zajęć praktycznych i praktyk zawodowych |
Zajęcia praktyczne |
Praktyki zawodowe |
||
Liczba godzin/tygodni |
Liczba punktów ECTS |
Liczba godzin/tygodni |
Liczba punktów ECTS |
|
Podstawy pielęgniarstwa |
80 godzin/ 2 tygodnie |
3 |
120 godzin/ 3 tygodnie |
4 |
Promocja zdrowia |
20 godzin/ 0,5 tygodnia |
1 |
– |
– |
Podstawowa opieka zdrowotna |
120 godzin/ 3 tygodnie |
4 |
160 godzin/ 4 tygodnie |
6 |
Położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo- ginekologiczne |
80 godzin/ 2 tygodnie |
3 |
40 godzin/ 1 tydzień |
2 |
Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne |
160 godzin/ 4 tygodnie |
6 |
160 godzin/ 4 tygodnie |
6 |
Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne |
120 godzin/ 3 tygodnie |
4 |
160 godzin/ 4 tygodnie |
6 |
Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne |
120 godzin/ 3 tygodnie |
4 |
160 godzin/ 4 tygodnie, w tym 0,5 tygodnia na bloku operacyjnym |
6 |
Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej |
40 godzin/ 1 tydzień |
2 |
40 godzin/ 1 tydzień |
2 |
Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne |
80 godzin/ 2 tygodnie |
3 |
80 godzin/ 2 tygodnie |
3 |
Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne |
80 godzin/ 2 tygodnie |
3 |
80 godzin/ 2 tygodnie |
3 |
Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne |
80 godzin/ 2 tygodnie |
3 |
80 godzin/ 2 tygodnie |
3 |
Anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniu życia |
80 godzin/ 2 tygodnie |
3 |
80 godzin/ 2 tygodnie |
3 |
Opieka paliatywna |
40 godzin/ 1 tydzień |
2 |
40 godzin/ 1 tydzień |
2 |
Razem |
1100 godzin/ 27,5 tygodnia |
41 |
1200 godzin/ 30 tygodni |
46 |
OGÓLNE EFEKTY UCZENIA SIĘ
1.1. W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- rozwój,budowęifunkcjeorganizmuczłowiekawwarunkachprawidłowych i patologicznych;
- etiologię, patomechanizm, objawy kliniczne, przebieg i sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych;
- uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego;
- system opieki zdrowotnej w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
- zasady promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
- modele opieki pielęgniarskiej nad osobą zdrową, chorą, z niepełnosprawnością i umierającą;
- etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu pielęgniarki.
1.2. W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- udzielać świadczeń w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
- udzielać pierwszej pomocy i podejmować działania ratownicze w ramach resuscytacji krążeniowo-oddechowej;
- rozpoznawać problemy zdrowotne i określać priorytety w opiece pielęgniarskiej;
- samodzielnie organizować, planować i sprawować całościową i zindywidualizowaną opiekę pielęgniarską nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą, wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej;
- samodzielnie udzielać świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, i rehabilitacyjnych (w zakresie określonym w przepisach);
- decydować o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
- współpracować z rodziną lub opiekunem pacjenta w realizacji ustalonych celów opieki pielęgniarskiej oraz prowadzonych działań edukacyjnych;
- przeprowadzać badanie podmiotowe i przedmiotowe w celu postawienia diagnozy pielęgniarskiej;
- wystawiać recepty na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich;
- dokonywać analizy jakości opieki pielęgniarskiej;
- organizować pracę własną i podległego personelu oraz współpracować w zespołach opieki zdrowotnej.
1.3. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osóbopiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
- przestrzegania praw pacjenta;
- samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
- ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
- zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
- przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
- dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.